728x90.gif

úterý 27. listopadu 2012

Auto

Další kapitolou přípravy bylo naše auto. Protože máme starší vůz, nemohli jsem pochopitelně podcenit jeho přípravu na docela dlouhou cestu. Ostatně plánovali jsme, že ujedeme kolem 5000 km, a každý motorista ví, že stát se může lecos. Zaměřil jsem se na kontrolu, seřízení a doplnění klimatizace (jet bez klimatizace v srpnu do jižní Itálie je holý nesmysl), výměnu filtrů atd. včetně celkové prohlídky v servisu. Stranou nezůstala ani odborná kompletní prohlídka elektroinstalace. Pro zvýšení komfortu bylo potřeba instalovat navíc autozásuvky pro autoledničku a další spotřebiče. Abychom nemuseli kupovat spoustu kabelů se zástrčkami do autozásuvek pro netbook, nabíječku na telefony, nabíječku na baterie k foťáku atd, koupil jsem, jak se později ukázalo velmi užitečný přístroj: měnič napětí z 12V na 220V/50 Hz. Bylo jasné, že dost času strávíme při jízdě autem a tak se takový měnič napětí vyplatí. Všechny spotřebiče jsme pak  mohli mít přes klasické rozdvojky při jízdě v normální 220V zásuvce a pohodlně je cestou dobíjet.
Důležitou věcí proti krádeži auta byla instalace skrytého mechanického vypínače elektrického obvodu k čerpadlu paliva. Nevěděli jsme, kde všude budeme auto opouštět a tak jsem nechtěl nic ponechat náhodě. Nemám namysli profesionální kradače aut (pro ty by nějaký spínač nebyl problém), ale lapky nebo svobodomyslnou mládež, která by se chtěla autem třeba jen projet a navíc by se jim náramně hodil obsah dovolenkového interiéru a kufru auta. Spínač elektrického obvodu v kombinaci s imobilizérem se nakonec ukázal, už pro klid duše, jako dobré řešení a katastrofické scénáře o ukradených a zničených autech na opuštěných a vyprahlých místech jižní Kalábrie nebo na parkovištích u Neapole se nenaplnily.
Neméně důležitou věcí byla určitě nějaká pojistka pro případ havárie či závady a následné nepojízdnosti automobilu. Povinná "zelená karta" a havarijní pojištění sice řeší určité finanční vyrovnání, ale větší strach jsem měl ze situace, že někde na dálnici na jihu Itálie auto najednou přestane jet. Může se jednat i o malou závadu na elektroinstalaci nebo palivovém systému, ale dnes to laik prostě neopraví neb ani neví kam sáhnout.  Jako nejlepší řešení pro tyto případy se mi zdálo využití služeb UAMK (asistenční služby pro motoristy). Po prostudování stránek uamk.cz jsem jako zvolil předplacenou službu zakoupením tří měsíční asistenční karty UAMK pro Evropu a ČR. Za cenu něco přes 800,- Kč získáte  pomoc přímo na místě při řešení situací souvisejících (citace ze stránek UAMK): s případy nepojízdnosti vozidla z důvodů poruchy, nehody, samozavinění, vandalského poškození, pokusu o odcizení vozidla, s případy odcizení vozidla a v případech nezpůsobilosti řidiče pro jeho zdravotní indispozici. Dále v případě nenadálého nedostatku pohonných hmot, vybité startovací baterie a dalších nečekaných poruch vozidla. Při krizové události pak jen stačí zatelefonovat na číslo uvedené na kartě a operátorky se už o vás postarají, včetně toho, že vám pošlou pomoc přímo na místo, kde se s autem nacházíte. Jistě uznáte, že řidič s vyhlídkou na takovou službu je mnohem klidnější. My jsme měli štěstí a asistenční službu jsme nemuseli využít. Pokud máte ty zkušenosti a podobnou službu jste při cestování po Evropě potřebovali a využili, podělte se s našimi čtenáři dole pod článkem pomocí komentáře.
Neméně důležitou pomůckou na cesty je GPS navigace včetně její přípravy a konfigurace. Rozhodně si musíte při plánování udělat čas a už doma si předem nastavit do navigace jak přesná místa hotelů, tak plánované trasy, nejvýhodnější parkoviště ve městech, u historických památek a další místa, která chcete vidět. Věřte nebo nevěřte, ale na dovolené na to už čas nebude. Nepodceňujte ani aktualizace map v navigaci. Ač se to nezdá, v jižní Itálii se obrovským tempem staví dálnice a opravují silnice. Mnohde se staví nové tunely a mosty hned vedle starých a dopravní situace se neustále mění. Můžu napsat, že nemít navigaci s aktuální mapou, tak se motáme po Itálii a hledáme objednané hotely ještě dneska. Stejně důležité je také označení benzínových pump v navigaci. Já například preferuji Shell, ale ty jsou pouze v severní Itálii. Na jihu jsme tedy tankovali u Agipu, přičemž jsme se vyhýbali malým soukromým čerpačkám. Musíte se připravit i na to, že některé menší pumpy jsou zařízeny pouze na tankování plynu a tak pro benzínové nebo dieselové motory jsou naprosto k ničemu. Vzhledem k tomu, že v čechách jezdím tankovat s kartou Shell a sbírám za tankování body, vzal jsem kartu Shell s sebou. Jak se však ukázalo, karta v zahraničí neplatí.
Německé dálnice jsou zatím bez poplatku a tak stačilo k transitu do Itálie koupit už jen dálniční známku rakouskou. V prodeji byla desetidenní známka v roce 2011 za 207,-Kč a známka měsíční za 600,- Kč. Bohužel jedna desetidenní známka byla na cestu tam i zpět málo, tak jsem koupil desetidenní známky dvě. Jednu na cestu tam a druhou na cestu zpátky. Seznam, kde se dají známky koupit, když nechcete riskovat nákup na poslední chvíli u dálnice, najdete zde. Samozřejmostí je platný řidičák a nezapomenout s sebou vzít podepsanou zelenou kartu. Pokud nejedete vlastním vozem a chcete předejít komplikacím při silniční kontrole, musíte mít s sebou platnou smlouvu s majitelem auta. Dle italských předpisů je také povinnost mít ve vozidle tolik výstražných vest, kolik lidí v autě cestuje. Nákup vest a dobrá příprava automobilu se určitě vyplatí. V Itálii mají jedny z nejvyšších pokut v Evropě. Například za překročení rychlosti o 20 km/h se pokuta pohybuje od 150 eur, za projetí na červenou také tak. Za jízdu pod vlivem alkoholu nad povolený limit je pokuta od 500 eur, přičemž je povolena hranice 0,5 promile alkoholu v krvi řidiče. V případě, že nemáte peníze na zaplacení pokuty, zpravidla vám policie zadrží řidičský průkaz. Na dálnicích je zakázaný soukromý odtah a musíte tedy vždy zavolat odtahové vozidlo.
Určitě si poznamenejte italská důležitá telefonní čísla: policie 112/113, hasiči 115, záchranka 118, při poruše volejte italský autoklub číslem 116. Ovšem pozor, operátoři s vámi budou mluvit pouze italsky, v severní Itálii případně anglicky. S kartou UAMK volejte dispečink asistenční služby číslem 1230 s českou předvolbou.
Nakonec nás náš "Renda" dovezl bez problémů až pod banánovníky

Předcházející část               Na začátek              Pokračování

Žádné komentáře: